Top 10 virala reklamfilmer

Vad är det som gör en reklamfilm bra? Vad är det som lockar oss, tittarna, till att dela videon i det sociala media? Tittar vi på hur den är filmad, ljuset, ljuden? Mja, kanske lite, men det är kanske inte riktigt det första du lägger märke till när du ser en man gå ner i spagat mellan två rörliga lastbilar. Det visuella och scenariot i en reklamfilm är nästan viktigare än själva produkten. Det är meningen att filmen ska väcka en specifik känsla hos de potentiella konsumenterna, och den måste förmedla det på rätt sätt. I grunden så är det så klart meningen att reklamfilmen ska få publiken att vilja köpa din produkt, men de kommer inte göra det om filmen tråkar ut dem eller förmedlar fel budskap.

Så, eftersom 2013 nu har tagit slut, och vi inlett ett nytt år med potentiella virala reklamfilmer, så tänkte jag lägga fram en top 10 på de reklamfilmer som delats, visats och uppmärksammats mest under förra året. Jag har inte själv skrivit listan, det är TIMES Business som har sammanställt den. Vi börjar från toppen:

  1. Dove: ”Real Beauty” http://www.youtube.com/watch?v=XpaOjMXyJGk

”You are more beautiful than you think” – du är vackrare än vad du tror. Den här reklamfilmen användes för att förmedla vilken kritisk syn kvinnor har på sitt eget utseende, och att de verkligen inte borde ha det då andra oftast inte ser eller bryr sig om skavankerna som du ser. Du är vacker precis som du är, och fler märken borde inrikta sig på att lyfta fram kvinnors naturliga skönhet.

  1. Ram Trucks: ”The Farmer” http://www.youtube.com/watch?v=AMpZ0TGjbWE

”So God made a farmer” – så Gud gjorde en bonde. Under ett av de största årliga eventen i USA, Super Bowl, är det ett perfekt tillfälle att uppmärksamma din produkt. Men hur ska du göra för att sticka ut bland alla de andra som tänker samma sak? Istället för att fokusera på explosioner och pratande djur så bestämde sig Ram Trucks för att hylla den amerikanska bonden med en slideshow av bilder tillsammans med den avlidne radioprataren Paul Harveys tal om bönder. Och reklamen fångade 108 miljoner tittares uppmärksamhet på en gång.

  1. Geico: ”Hump Day” http://www.youtube.com/watch?v=kWBhP0EQ1lA

Pratande djur är ett vanligt fenomen i reklamvärlden, och ju roligare de är desto bättre. Denna reklamfilm blev så pass populär att en skola i Connecticut förbjöd eleverna att upprepa det som sades i filmen medan de befann sig på skolans område. Eftersom kamelen i videon refererar till veckodagen onsdag så uppmuntrade det människor att dela videon med varandra på just onsdagar, och det gjorde att reklamen blev en av de mest delade under 2013.

  1. Skype: ”Stay Together” http://www.youtube.com/watch?v=5nRKyQ11494

Som nämnt ovan så är känslor väldigt viktiga att förmedla i reklamfilmer. En av de största reklamfilmerna under 2013, som väckte många känslor, var en filmerna som användes för Skypes ”Stay Together” kampanj, som visar hur två vänner som både fötts utan fullt utvecklade armar träffas för första gången. Och hur de hållit kontakten med varandra via Skype. En sann historia, och en sann historia är oftast mer effektfull än en fiktiv.

  1. Budweiser: ”Brotherhood” http://www.youtube.com/watch?v=BRpPAibi_ck

En historia om relationen mellan ett föl och dess tränare. Kanske inte det du skulle ha tänkt på om du skulle skriva manus till en reklamfilm för öl? Vissa reklamer behöver inte vara logiska, de blir inte mindre effektfulla för det. Denna reklamfilm var även regisserad av Ridley Scotts son, Jake, och det kanske hade lite inverkan på dess popularitet.

  1. John Lewis: ”Bear and the Hare” http://www.youtube.com/watch?v=XqWig2WARb0

John Lewis, som är en engelsk detaljhandelkedja, skapade den mest rörande julreklamen för 2013. Den animerade reklamfilmen om relationen mellan en hare och en björn kostade 11 miljoner att göra, men måste ha varit värt det i längden då reklamen har fångat så mycket uppmärksamhet. I filmen köper haren en väckarklocka (från John Lewis, uppenbarligen) åt björnen i julklapp så att han inte ska fortsätta att missa julen. Den här filmen väckte nog julkänslorna i de flesta!

  1. Pepsi Max: ”Test Drive” http://www.youtube.com/watch?v=Q5mHPo2yDG8

En av de mest framträdande trenderna inom reklam 2013, har varit ”prankvertising”, vilket innebär att företagen spelar ett spratt på potentiella konsumenter. En annan trend, som funnits länge och alltid kommer att finnas, är att ha med en känd person för att göra det mer övertygande. Här i reklamfilmen för Pepsi Max använder de sig utav racecar föraren Joff Gordon som klär ut sig själv och tar försäljaren med sig på sin läskigaste bilfärd nånsin. En väldigt rolig reklam, dock hade det inte varit så uppenbart att det varit reklam för Pepsi Max, om de inte varit så noga med att nästan alltid ha en Pepsi Max med i bilden.

  1. Kmart: ”Ship my Pants” http://www.youtube.com/watch?v=I03UmJbK0lA

”Ship my pants” … Sa du nyss ”skit my pants”? Den här reklamen får dig verkligen att spetsa öronen för att höra om det du hör verkligen är det rätta. Nu är det ju ”ship my pants” och inte det andra, och Kmart gör reklam för att förmedla att de skickar sina varor ut till dig vart du än är.

  1. GoldieBlox: ”Girls” http://www.youtube.com/watch?v=lMLYdoyFfmc

I den här videon spräcker de stereotypen om att flickor bara leker med allt som är rosa och dockor och liknande. I bakgrunden spelas en girl-power låt för att förmedla att flickor även har rätt till att leka med annat än stereotypen säger. Personligen tror jag att reklamen riktar sig mot lite äldre flickor, och inte de yngre, då de yngre dock faktiskt skulle vilja köpa de rosa produkterna som visas i filmen (trots att de blir förstörda).

  1. Volvo Trucks: ”The Epic Split” http://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10

Den här videon blev omedelbart viral och sågs av över 50 miljoner tittare på mindre än en vecka. Det här är ett perfekt exempel på en video som väcker mångas uppmärksamhet och som folk delar med sig i de sociala medierna.

Alla de här reklamfilmerna har något kraftfullt i sig, och förmedlar ett budskap och en känsla till sina tittare. Det är svårt att tro att ingen av dessa filmer inte påverkade dig, som läser detta, över huvud taget.

Reklamvärlden växer och växer, och det blir viktigare för var dag att synas i de sociala medierna. Det ska bli spännande att se vad som väntar 2014, och vilka videos som vi kommer att dela mest!