Gangnam Style

Det gick inte att undvika, varken att se videon eller höra denna låt. År 2012 tog Sydkorea över världen med jättehiten ‘Gangnam style’ med artisten PSY. Vare sig du älskade eller avskydde den, så fanns den på alls läppar (eller snarare öron). Och inte nog med att det var den första videon på Youtube som nådde 1 miljard visningar, så blev ‘Gangnam style’ det säkraste kortet under den här tiden för att nå ut till publiken och sälja dina produkter. Reklam utvecklas genom åren, precis som vi, och vi lever just nu i en tid då sociala medier är viktigare än nånsin. Det bästa sättet att marknadsföra ditt företag och produkter är via sociala medier, och att hänga med i vad som är allra störst just nu. Så om du är marknadsförare, eller liknande, och missade ‘Gangnam style’ så har du verkligen missat ett gyllene tillfälle att marknadsföra dina produkter.

Du som svensk kanske främst känner till Com Hems reklam ‘Surfa Com Hem Style’. I denna reklamfilm har de inte bara tagit låten ‘Gangnam style’ utan gjort en egen version av låten och gjort en parodi på videon för att passa deras eget märke och marknadsgrupp. Com Hem är rätt duktiga på att snappa upp vad som försiggår i den virala världen, och att de använde ‘Gangnam style’ för att marknadsföra sig själva kom kanske inte som en överraskning. Reklamfilmen hittar du på Youtube, här: http://www.youtube.com/watch?v=dWSGGjKjVX0 .

Det är dock inte bara Com Hem som har hakat på trenden. Några av de större märkena, och världsberömda, har även utnyttjat ‘Gangnam styles’ popularitet. Vad sägs som en reklam med dansande hamstrar som åker tillbaka i tiden och dansar och sjunger Gangnam style? Kan du kanske gissa vad det är reklam för? Nej, jag trodde väl inte det. Denna reklamidé har använts av KIA som säljer bilar, och hamstrarna åker tillbaka i tiden med den bil de marknadsför. En reklamidé som kanske inte är så uppenbar för en bil, men det funkar. Ju roligare och konstigare video, desto mer kommer publiken att gilla den och dela den i sociala medier. Och med en så pass känd låt också så är det ännu troligare att videon kommer att delas och framför allt; sälja. Du hittar videon här:

http://www.youtube.com/watch?v=XvcdllFeFBY .

Super Bowl, det årliga mästerskapet för amerikansk fotboll, gick ännu längre och anlitade självaste PSY för att göra en ny version på låten och ha med honom i deras reklamvideo för pistagenötter. ‘Crack your nuts now crack crack crack crack CKRACK!’. Dansande nötter och en sjungande korean får väl alla att go nuts! Kolla videon här: http://www.youtube.com/watch?v=3yFyy-n27cQ .

Förutom i den uppenbara reklamvärlden inom TV och Internet, så har även bland annat politiker och konstnärer försökt använda sig utav Gangnam style. Visste du att självaste Obama har försökt sig på dansen och hyllat låten som en ”kraft för fred i världen?”. Den brittiska skulpturen Anish Kapoor gjorde en parodi på videon för att försvara yttrandefrihet och mänskliga rättigheter och för att stötta den kinesiska dissidenten Ai Weiwei. Videon blockades rätt snabbt i Kina dock. Videon kallas för ‘Gangnam for Freedom’ och du hittar den här: http://www.youtube.com/watch?v=tcjFzmWLEdQ .

‘Gangnam Style’ och PSY blir nog aldrig ett riktigt verktyg för att skapa världsfred på jorden, men att det är ett verktyg för marknadsföring är ett faktum. Det är en låt och video som vi sent kommer att glömma, och kommer vara en symbol för 2012/2013 (kanske hela 2010-talet?). En sak är dock säkert: i vår värld som är så influerad av sociala medier, så kommer Gangnam style att bytas ut – snabbt. Om den inte redan har blivit det.